Kunst- en cultuuronderwijs

Onze naamgever is voor de school een belangrijke inspiratiebron. Nieuwsgierig multitalent Leonardo da Vinci wordt gezien als het schoolvoorbeeld van de homo universalis: iemand die in de breedte al zijn talenten en vaardigheden weet te ontwikkelen.

Kijken, tekenen, fantaseren, uitproberen of creatief denken zijn belangrijke vaardigheden om goed mee vooruit te komen. We vinden het dan ook belangrijk dat leerlingen hun creativiteit leren ontplooien en maken dankbaar gebruik van de nieuwsgierigheid van kinderen en de kracht van hun verbeelding.
De Leonardo da Vincischool streeft dan ook naar een brede basisontwikkeling waarbij uiteenlopende vaardigheden en talenten worden gestimuleerd. Om dit te realiseren bieden wij een uitgebreid creatief en cultureel onderwijspakket aan. Zowel onder schooltijd voor alle leerlingen als binnen de TSA voor de leerlingen die hier extra interesse in hebben.
Concrete voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de theaterlessen van Krakeling, de wekelijkse muzieklessen van Aslan in alle groepen en het jaarlijkse schoolbrede kunstprogramma van WG kunst. Daarnaast zijn er per klas ook frequente uitstapjes naar musea, culturele instellingen en voorstellingen. Ons streven is om dit te koppelen aan het thema van het (wereldoriëntatie) onderwijs dat we op dat moment bieden.
Kijken, tekenen, fantaseren, verwonderen en creatief denken komt onder andere ook terug in onze jaarlijkse themaweek rondom de Leonardo da Vincidag (15 april, verjaardag van Leonardo da Vinci). Ieder jaar wordt er een thema gekozen aan de hand waarvan kinderen aan de slag gaan. Soms onder begeleiding van de eigen leerkracht, maar de laatste jaren is ook vaak gebruik gemaakt van de expertise van ouders of externe kunstenaars om te komen tot geslaagde kunstlessen rondom dit thema. Regelmatig sluiten we deze week af met een groot gezamenlijk schoolkunstwerk of een tentoonstelling.
Zoals eerder genoemd, vindt er een heel aantal kunstzinnige en culturele activiteiten plaats tijdens de onderwijstijd met je eigen groep. De TSA en de ateliers op het gebied van Kunst en Culturele vorming vormen een zeer mooie aanvulling op onze reguliere programma. Als je als leerling meer wil dan er in de klas aangeboden wordt, kun je hierop intekenen en je ontwikkeling voortzetten.

Aslan Muziekcentrum

Aslan Muziekcentrum biedt voor het primair onderwijs de leerlijnen muziek (Muziek Talent Express), dans (Dans Talent Express), theater (Theater Talent Express) en een leerlijn, waarin twee of drie disciplines gecombineerd worden. Met deze leerlijnen geeft Aslan Muziekcentrum invulling aan het huidige basispakket cultuureducatie. Een vaste vakdocent geeft wekelijks les waarin de leerlingen zich op een logische wijze muzikaal, theatraal en/of dansant ontwikkelen. Door de kunstlessen aan te laten sluiten op de jaarplanning, wordt het echt een onderdeel van de school.

Aslan Docent:

Mirza Celovic