De Vreedzame School

De Vreedzame School is een compleet basisschoolprogramma voor het bevorderen van sociale competentie en democratisch burgerschap bij leerlingen. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Uitgangspunten

In de pedagogische visie van De Vreedzame School staan een aantal uitgangspunten centraal:

Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie

Het creëren van een positieve sociale en morele norm

Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin

Hierbij horen vier thema’s die terugkomen in de grondwet en lessenserie:
Conflicthantering, democratie & burgerschap, sociale veiligheid en ouderbetrokkenheid.

logo-Vreedzame-school-5dec.png
Schermafbeelding 2020-04-13 om 20.17.01.png

De lessenserie voor leerlingen

De kern van De Vreedzame School is een lessenserie. Op onze school is het zo dat (vrijwel) elke week in elke groep een les gegeven wordt. Bij incidentele situaties kan hier dan op teruggepakt worden. Coördinatie: Stuurgroep de Vreedzameschool (2 leerkrachten, directie en ouder)

Blok 1: We horen bij elkaar

In blok 1staan de lessen in het teken van groepsvorming en het creëren van een positief klimaat in de klas. Samen met de leerlingen maken we afspraken over hoe we met elkaar omgaan in de klas. Leerlingen bedenken zelf taken en verantwoordelijkheden.

Blok 2: We lossen conflicten zelf op

In blok 2 leren de leerlingen het begrip ‘conflict’, en ze krijgen zicht op hoe je kunt reageren op een conflict. Na dit blok verwachten we van de leerlingen dat ze zelf, met behulp van een heel eenvoudig stappenplan, hun conflicten zelf oplossen.

Blok 3: We hebben oor voor elkaar

Blok 3 besteedt aandacht aan communicatie. Goede communicatie is de sleutel tot het oplossen en voorkomen van conflicten. In dit blok besteden we o.a. aandacht aan de rol van misverstanden, het je kunnen verplaatsen en inleven in een ander, actief luisteren en samenvatten.

Blok 4: We hebben hart voor elkaar

In blok 4 staan gevoelens centraal. In dit blok worden onder andere twee belangrijke vaardigheden voor conflictoplossing geleerd: je eigen gevoelens herkennen en erover kunnen vertellen, en het erkennen en accepteren van de gevoelens van een ander.

Blok 5: We dragen allemaal een steentje bij

Blok 5 gaat in de eerste invoeringsjaren over mediatie, en de jaren daarna staat leerling participatie centraal; het leveren van een bijdrage aan de gemeenschap.

Blok 6: We zijn allemaal anders

Blok 6 stelt het open staan voor verschillen centraal. Kinderen onderzoek overeenkomsten en verschillen in hun familie, klas, school, omgeving van de school en de wereld.